Κριτική από την Κατερίνα Βαρδακαστάνη
Είδαμε την παράσταση «Ρόζα Εσκενάζυ : Η βασίλισσα του Ρεμπέτικου» του Παναγιώτη Μέντη, σε σκηνοθεσία Αντώνη Λουδάρου, στο θέατρο Αλκμήνη. Μια παράσταση για την γυναίκα θρύλο του ρεμπέτικου και τη δύναμη της.
Είδαμε την παράσταση «Ρόζα Εσκενάζυ : Η βασίλισσα του Ρεμπέτικου» του Παναγιώτη Μέντη σε σκηνοθεσία Αντώνη Λουδάρου που παρουσιάζεται για 3 η χρονιά, στο θέατρο Αλκμήνη. Μια παράσταση κατάθεση της μεγάλης φωνής Ρόζας Εσκενάζυ, που κατάφερε να ξεπεράσει τα φυλετικά «πρέπει» της εποχής της και να παραμείνει μέχρι και σήμερα, με τα τραγούδια της, στις καρδιές μας.
ΤΟ ΕΡΓΟ
Η ζωή και το έργο της μεγάλης ερμηνεύτριας του Πολίτικου και Σμυρναίικου τραγουδιού αλλά κυρίως του Ρεμπέτικου, είναι η κύρια ιδέα του έργου του Παναγιώτη Μέντη στην παράσταση «Ρόζα: Η βασίλισσα του Ρεμπέτικου». Ο θεατρικός μονόλογος παρουσιάζει την ηρωίδα στα ύστερα χρόνια της, να αφηγείται την πολυτάραχη ζωή της. Ελληνίδα εβραϊκής καταγωγής, γεννημένη το 1897 στην Κωνσταντινούπολη, δραστηριοποιήθηκε στο τραγούδι από την δεκαετία του΄20 μέχρι και τα τέλη του ΄70. Έζησε δύο πολέμους, τον διωγμό και την προσφυγιά, την φτώχια αλλά και τις κοινωνικές προκαταλήψεις της εποχής της, τις οποίες πολέμησε σθεναρά και κατάφερε με τη φωνή της να κυριαρχήσει και να κερδίσει τον σεβασμό όχι μόνο του κοινού που την λάτρεψε αλλά και του ευρύτερου καλλιτεχνικού κόσμου, για την αυθεντικότητά της και το μοναδικό της ταλέντο.
Το έργο μας παρουσιάζει, μέσα από τις σκέψεις της, που της κάνουν συντροφιά, μικρά και μεγάλα γεγονότα της ζωής της. Δίνει φως στα στοιχεία της προσωπικότητας της και του χαρακτήρα της, που την οδήγησαν στον τίτλο που κατέχει μέχρι και σήμερα «Βασίλισσα του Ρεμπέτικου».
Η παράσταση
Η παράσταση «Ρόζα Εσκενάζυ : Η βασίλισσα του Ρεμπέτικου» του Παναγιώτη Μέντη, σε σκηνοθεσία Αντώνη Λουδάρου, στο θέατρο Αλκμήνη είναι γενναιόδωρη. Ο θεατής περιμένει έναν θεατρικό μονόλογο και γνωρίζει από τον τίτλο του έργου ότι πρόκειται για τη ζωή της Ρόζας Εσκενάζυ. Ο σκηνοθέτης της παράστασης Αντώνης Λουδάρος υπογράμμισε επί σκηνής και διαχώρισε την υποκριτική υπόσταση της Ρόζας Εσκενάζυ από τη μια με το μουσικό κομμάτι της παράστασης από την άλλη. Απολαμβάνουμε όχι μόνο την Ρόζα Εσκενάζυ στην προχωρημένη της ηλικία, που υποδύεται έξοχα η Παυλίνα Χαρέλα, αλλά μας δίνεται η ευκαιρία να εισχωρήσουμε στο μυαλό της, όπως αυτή θυμάται τον εαυτόν της, στην μεγάλη της ακμή. Και μ΄ αυτόν τον τρόπο εμφανίζεται επί σκηνής η νεαρή Ρόζα Εσκενάζυ, με ερμηνεύτρια των τραγουδιών την Αποστολία Γκούτη.
Μαζί της παίζουν οι μουσικοί Μιχάλης Καταχανάς – βιολί και Δημήτρης Μικέλης– ούτι, κιθάρα. Όσοι γνωρίζουν τη ζωή της Ρόζας Εσκενάζυ, κατανοούν ότι η επιλογή του σκηνοθέτη να παρουσιάσει τη μουσική της Ρόζας Εσκενάζυ ζωντανά, δεν είναι καθόλου τυχαία, διότι ο θεατής βλέπει ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής της, το «Σύρμα Τρίο», που η Ρόζα είχε δημιουργήσει το 1932 και μ΄ αυτό ερμήνευσε τα τραγούδια που την καθιέρωσαν. Τα σκηνικά της Ειρήνης Παπιδά ακολουθούν το σκηνοθετικό μοτίβο του ιδιόμορφου χωροχρόνου της παράστασης, κάτι παλιό και κάτι νέο. Οι φωτισμοί του Ανέστη Ατακτίδη ενισχύουν τη δράση. Τα αυθεντικά παραδοσιακά κοστούμια της ορχήστρας από τον Χορευτικό Όμιλο Καλαμαριάς Voreades – Προοδευτικός Σύλλογος Γυναικών Νέας Απολλωνίας, εύστοχα επιλεγμένα από τον Αντώνη Λουδάρο, με βοηθό σκηνοθέτη την Γωγώ Μαρινάκου, ολοκληρώνουν την ατμόσφαιρα της αναδρομής στο παρελθόν της Ρόζας και τονίζουν την λιτή παρουσία της στο σήμερα.
Η Παυλίνα Χαρέλα στο ρόλο της Ρόζας Εσκενάζυ έχτισε έναν ρόλο από την αρχή. Τα στοιχεία της μοναξιάς, του απολογισμού μιας τόσο πολυτάραχης ζωής, όπως ήταν της Ρόζας, αναδύονται στις λεπτομέρειες όπως το παραμιλητό της ηρωίδας, η γλυκειά «αργκώ» της και οι παύσεις της. Απευθύνεται στο κοινό και το μεταφέρει στη σκηνή. Δίνει στο κείμενο του Παναγιώτη Μέντη αμεσότητα. Ιδιαίτερης ομορφιάς είναι οι σκηνές όπου η ίδια χορεύει στη θύμηση των στιγμών της δόξας της. Η Αποστολία Γκούτη με κρυστάλλινη φωνή, ερμηνεύει τα τραγούδια της παράστασης με ευλαβικότητα, πιστή στον τρόπο που τα ερμήνευε η Ρόζα Εσκενάζυ. Το κοινό δικαιολογημένα χειροκροτά κάθε φορά, την άριστη μουσική τους εκτέλεση από όλη την ορχήστρα.
Ο στόχος της παράστασης, που είναι να ζήσουμε για λίγο μαζί με την μορφή της μοναδικής Ρόζας Εσκενάζυ, επιτυγχάνεται. Αν στην Αμερική έχουν την Billy Holiday, η παράσταση «Ρόζα Εσκενάζυ: Η βασίλισσα του Ρεμπέτικου» μας τοποθετεί ψηλά, εκεί που αρμόζει τη φωνή της Ρόζας Εσκενάζυ.
Διαβάστε επίσης:
Η ιστορία των ελληνικών μαντηλιών σε ένα μουσείο – Η αρχή στη Σύρο πριν 145 χρόνια
Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του
Google News