Μάθημα Σολφέζ: Η άγνωστη ιστορία πίσω από το θρυλικό τραγούδι της Ελλάδας στην Eurovision

Για πολλά χρόνια κρατούσε την πρωτιά ως το “τραγούδι που είχε φέρει την καλύτερη θέση στην Eurovision για την Ελλάδα”. Μια πρωτιά – που ισοφαρίστηκε το 1992 από την Κλεοπάτρα και το “Όλου του Κόσμου η Ελπίδα” – και χάθηκε το 2001 με τους Antique και το “Die for you”, οι οποίοι κατέκτησαν την 3η θέση στον διαγωνισμο.
Διαβάστε επίσης: Η δίμετρη παρουσιάστρια της φετινής Eurovision που γεννήθηκε αγόρι – Η ιστορία της διάσημης influencer Nikkie Tutorials
7 πράγματα που δε γνωρίζαμε για τη Στεφανία Λυμπερακάκη
Ο λόγος φυσικά για το “Μάθημα Σολφέζ” το θρυλικό πια τραγούδι, το οποίο στις 7 Μαΐου έγινε… 44 ετών! Τόσα χρόνια, δηλαδή, πέρασαν από τότε που η πεντάδα των Πασχάλη, Μαριάννας Τόλη, Ρόμπερτ Ουίλιαμς και Μπέσσυς Αργυράκη έγραψε τη δική της ιστορία στον διαγωνισμό τραγουδιού. Μια ιστορία με μπόλικο παρασκήνιο που δεν είναι τόσο γνωστό, όσο το ίδιο το “Μάθημα Σολφέζ”.
Το μεγάλο φαβορί και οι φήμες για… σαμποτάζ
Η Ελλάδα ήταν καινούρια στον διαγωνισμό της Eurovision. Για την ακρίβεια, το 1977 ήταν μόλις η τρίτη συμμετοχή της χώρας μας στο θεσμό – η πρώτη ήταν το 1974 με τη Μαρινέλλα και το “Λίγο κρασί, λίγο θάλασσα” και η δεύτερη το 1976 με τη Μαρίζα Κοχ και το “Παναγιά μου, Παναγιά μου”. Και παρόλο που ήταν “νέα”, η συγκεκριμένη συμμετοχή φιγουράριζε στα φαβορί της χρονιάς εκείνης.
Μάλιστα, τα περιοδικά της εποχής είχαν τρελαθεί με την Ελλάδα και τα αφιερώματα έδιναν κι έπαιρναν. Και δεν ήταν λίγοι εκείνοι που πίστευαν πως θα κέρδιζε κιόλας τον διαγωνισμό. Και κάπου εκεί, κυκλοφόρησαν διάφορα σενάρια, σύμφωνα με τα οποία υπήρξε μέχρι και… σαμποτάζ στην ελληνική αποστολή.
Συγκεκριμένα, λέγεται πως “πείραξαν” το μικρόφωνο του Ουίλιαμς τόσο στον ήχο, όσο και στην απόσταση με εκείνον, με το αποτέλεσμα να μην είναι το επιθυμητό. Επίσης, διαβάζουμε πως ένας Άγγλος δημοσιογράφος είχε πει στον Γιώργο Χατζηνάσιο (ο συνθέτης του τραγουδιού – τους στίχους είχε γράψει η Σέβη Τηλιακού) πως είχε στοιχεία που αποδείκνυαν το σαμποτάζ. Αλλά η ελληνική αποστολή δεν θέλησε να δώσει συνέχεια.
Ήταν, όμως, και οι συμμαχίες που έπαιξαν το ρόλο τους. Φαινόμενο που το βλέπουμε μέχρι σήμερα στο θεσμό και είναι από τα μελανά σημεία, αμφισβητώντας ακόμα και την αξιοπιστία του. Ωστόσο, υπήρξε απογοήτευση και για τη βαθμολογία της ελληνικής επιτροπής, που έδωσε το 12άρι στο Μονακό, ρίχνοντας έτσι τη χώρα μας χαμηλότερες θέσεις.
Όπως και να είχε, το “Μάθημα Σολφέζ” τερμάτισε στην 5η θέση, ανάμεσα σε 18 χώρες λαμβάνοντας 92 πόντους. Για την ιστορία, νικήτρια εκείνη τη χρονιά αναδείχθηκε η Γαλλία με την Μαρί Μιριάμ και τη σύνθεση “L’ oiseau et l’ enfant” (Το Πουλί και το Παιδί).
Τα κοστούμια της Τόλη και η λιμουζίνα του Νίκου Μαστοράκη
Αν ρωτήσεις κάποιον ακόμα και σήμερα, τι του έρχεται στο μυαλό από την ελληνική συμμετοχή, σίγουρα το πρώτο που θα σου απαντήσει, είναι οι στίχοι του τραγουδιού. Όπως υποδηλώνει άλλωστε και ο τίτλος, το “Μάθημα Σολφέζ” διαθέτει αρκετούς μουσικούς όρους, με τους τραγουδιστές να εκφράζουν τη μεγάλη τους αγάπη για την πειθαρχία και τον ισχυρισμό τους ότι μπορεί να χρησιμεύσει ως ενοποιητικός πράκτορας στον κόσμο.
Το δεύτερο, όμως, που σου έρχεται στο μυαλό, είναι το στιλιστικό κομμάτι της συμμετοχής. Τα κοστούμια: μωβ φορέματα για τις δύο κοπέλες και στενά παντελόνια με τιράντες και μπότες για τους δύο άνδρες της παρέας, ήταν της Μαριάννας Τόλη, η οποία τότε θριάμβευε στην ΥΕΝΕΔ με την εκπομπή “Μουσικές μεταμφιέσεις”. Της Τόλη, όμως, ήταν και η χορογραφία.
Ο διαγωνισμός το ‘77 πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο. Και σε πρόσφατη συνέντευξή της η Μπέσσυ Αργυράκη, θυμήθηκε τις στιγμές εκείνες, λέγοντας πως όλη η προετοιμασία ήταν απίστευτη. Και πως είχαν κάνει πολλά εξώφυλλα.
Μάλιστα, μία από τις ιστορίες που θυμήθηκε, ήταν πως στο Λονδίνο της ελληνική αποστολή περίμενε η λιμουζίνα του Νίκου Μαστοράκη.
Google News