Σε αυτήν την απίθανη έκθεση μπορούμε να μυρίσουμε τα λουλούδια πίνακα του 17ου αιώνα!

σε-αυτήν-την-απίθανη-έκθεση-μπορούμε-ν

Κατά τη διάρκεια των lockdown λόγω της πανδημίας, η αίσθηση της όσφρησης είχε σχεδόν εξοβελιστεί από την καθημερινότητά μας. Και για αυτό το Μουσείο Πράδο της Μαδρίτης πήρε την πρωτοβουλία να αποκαταστήσει την «κανονικότητα».

Έτσι, σε έκθεση που φιλοξενεί, προνόησαν ώστε οι χιλιάδες επισκέπτες που κάθε χρόνο κοντοστέκονται για να αποθαυμάσουν τον πίνακα του 17ου αιώνα του Φλαμανδού ζωγράφου, Γιαν Μπρίγκελ του Πρεσβύτερου «Η Αίσθηση της Όσφρησης».

Σ’ αυτήν απεικονίζεται μια γυμνή γυναίκα με ένα μικρό παιδί, η Αφροδίτη με τον Έρωτα, ενώ τριγύρω ζώα και ολάνθιστα λουλούδια.  Ο επισκέπτης αυτής της πρωτότυπης έκθεσης, λοιπόν, θα έχει τη δυνατότητα να «μπει» μέσα στον πίνακα, απολαμβάνοντας τις μυρωδιές της πλούσιας χλωρίδας!

Η έκθεση βασίζεται στην ιδέα της σειράς έργων «Πέντε Αισθήσεις» που φιλοτέχνησε ο Μπρίγκελ μεταξύ 1617 και 1618 στην Αντβέρπη μαζί με τον φίλο και συνεργάτη του Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς.

Η «La esencia de un cuadro. Una exposición olfativa (Η Ουσία Ενός Πίνακα. Μια Οσφρητική Έκθεση» φέρνει στο προσκήνιο ότι η ζωγραφική αντί να είναι μια απλή προσομοίωση της πραγματικότητας μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εικονίσει μια μεγαλύτερη ομοιότητα με την ίδια την πραγματικότητα.

Η ιστορία του πίνακα «Η Αίσθηση της Όσφρησης»

Πρόκειται για έναν πίνακα που ανήκει στην σειρά έργων του Γιαν Μπρίγκελ με τίτλο «Πέντε Αισθήσεις», το οποίο περιλαμβάνει τους πίνακες «Η Αίσθηση της Αφής», «Η Αίσθηση της Γεύσης», «Η Αίσθηση της Ακοής» και «Η Αίσθηση της Όρασης».

Η ιδιαιτερότητα αυτής της σειράς ζωγραφικών έργων έγκειται στο γεγονός, ότι ήταν «συνεταιρικά». Ο Μπρίγκελ ήταν αυτός που φιλοτέχνησε τα τοπία στον κάθε πίνακα, ενώ ο Ρούμπενς πρόσθεσε τις αλληγορικές φιγούρες.

Η ανθοστόλιστη θεματολογία είναι συνήθης στην φλαμανδική ζωγραφική. Οι φιγούρες της Αφροδίτης και του Έρωτα βρίσκονται μέσα σε έναν παραδεισένιο κήπο με μία τεράστια ποικιλία λουλουδιών, όπως νούφαρα, τριαντάφυλλα, τουλίπες και αλθαίες.

Τα αρώματα των λουλουδιών θριαμβεύουν πάνω στην δυσάρεστη οσμή της μοσχογαλής που βρίσκεται κουλουριασμένη δίπλα από την Αφροδίτη. Ακόμη και η εκπληκτική όσφρηση του σκύλου δεν μπορεί να «συλλάβει» τη μυρωδιά της. Κι αυτό μπορεί να το παρατηρήσει κανείς στην κάτω δεξιά γωνία του πίνακα. 

Αυτός ο κήπος που αποτυπώνεται στο έργο αποτελεί έναν φόρο τιμής στην αγάπη των Φλαμανδών για τα λουλούδια, ένα πάθος που είχε και η Αρχιδούκισα Ισαβέλλα Κλάρα Ευγενία, η οποία κυβέρνησε τις Κάτω Χώρες της Ισπανίας μαζί με τον σύζυγό του Αλβέρτο. Εκείνη είχε παραγγείλει να της φυτέψουν στον κήπο της έναν τεράστιο αριθμό λουλουδιών και δέντρων από την πατρίδα της.  Η βασιλεία του Αρχιδούκα Αλβέρτου της Αυστρίας και της Ισαβέλλας Κλάρας Ευγενίας είναι μια σημαντική περίοδος στην ιστορία της Ισπανίας .

Τα τελευταία χρόνια της ζωής της ζούσε ως μοναχή στη μονή Descalzas. Μεταξύ άλλων, εκεί υπάρχει μια περίφημη σειρά ταπετσαριών. Αυτός ο διάσημος κύκλος σχεδιάστηκε από τον Ρούμπενς και απεικονίζει την Ισαβέλλα ως προστάτιδα της Αγίας Κλάρας της Ασίζης με τον Monstrance.

Οι σειρά «Πέντε αισθήσεις», έτσι όπως τις φιλοτέχνησαν Μπρίγκελ και Ρούμπενς

%cf%83%ce%b5-%ce%b1%cf%85%cf%84%ce%ae%ce%bd-%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%b1%cf%80%ce%af%ce%b8%ce%b1%ce%bd%ce%b7-%ce%ad%ce%ba%ce%b8%ce%b5%cf%83%ce%b7-%ce%bc%cf%80%ce%bf%cf%81%ce%bf%cf%8d%ce%bc%ce%b5-%ce%bd0
«Η αίσθηση της Όρασης» (1617) – Μουσείο Πράδο, Μαδρίτη
%cf%83%ce%b5-%ce%b1%cf%85%cf%84%ce%ae%ce%bd-%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%b1%cf%80%ce%af%ce%b8%ce%b1%ce%bd%ce%b7-%ce%ad%ce%ba%ce%b8%ce%b5%cf%83%ce%b7-%ce%bc%cf%80%ce%bf%cf%81%ce%bf%cf%8d%ce%bc%ce%b5-%ce%bd2
«Η αίσθηση της ακοής» (1617-18) Μουσείο Πράδο, Μαδρίτη
%cf%83%ce%b5-%ce%b1%cf%85%cf%84%ce%ae%ce%bd-%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%b1%cf%80%ce%af%ce%b8%ce%b1%ce%bd%ce%b7-%ce%ad%ce%ba%ce%b8%ce%b5%cf%83%ce%b7-%ce%bc%cf%80%ce%bf%cf%81%ce%bf%cf%8d%ce%bc%ce%b5-%ce%bd4
«Η αίσθηση της όσφρησης» (1617-18) Μουσείο Πράδο, Μαδρίτη
%cf%83%ce%b5-%ce%b1%cf%85%cf%84%ce%ae%ce%bd-%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%b1%cf%80%ce%af%ce%b8%ce%b1%ce%bd%ce%b7-%ce%ad%ce%ba%ce%b8%ce%b5%cf%83%ce%b7-%ce%bc%cf%80%ce%bf%cf%81%ce%bf%cf%8d%ce%bc%ce%b5-%ce%bd6
«Η αίσθηση της γεύσης» (1618) Μουσείο Πράδο, Μαδρίτη

Πηγές: ΑΠΕ, Smithsonian Magazine, artnet.com

Διαβάστε επίσης

Η Βίκυ Καγιά αναλαμβάνει ξανά τα ηνία του GNTM και “θερίζει” – “Μόνο ο Καράβας παραμένει”

Ξεσπά η Μαίρη Χρονοπούλου: “Απαράδεκτα όσα ειπώθηκαν για την υγεία μου”

Η απάτη ενός μεγάλου έρωτα: Πώς ο “γιατρός” της έκλεψε την καρδιά και 130.000 ευρώ

Σχετικά Άρθρα
Plásmata: Η ψηφιακή έκθεση της Στέγης που δεν πρέπει να χάσεις στο Πεδίον του Άρεως
Plásmata: Η ψηφιακή έκθεση της Στέγης που δεν πρέπει να χάσεις στο Πεδίον του Άρεως
Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος: Ο λόγος που ανακαλεί δωρεά προς το Υπουργείο Πολιτισμού
Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος: Ο λόγος που ανακαλεί δωρεά προς το Υπουργείο Πολιτισμού
Ιστορική στιγμή: Ελλάδα και Βρετανία ξεκινούν συζητήσεις για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα
Ιστορική στιγμή: Ελλάδα και Βρετανία ξεκινούν συζητήσεις για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα
«Κυριακές στην Αθήνα»: Τα μουσεία γιορτάζουν και προσκαλούν μικρούς και μεγάλους σε δωρεάν δράσεις
«Κυριακές στην Αθήνα»: Τα μουσεία γιορτάζουν και προσκαλούν μικρούς και μεγάλους σε δωρεάν δράσεις
Η Barbie με ακουστικά βαρηκοΐας και ο Ken με λεύκη - Μια ωδή στη διαφορετικότητα και τη συμπερίληψη
Η Barbie με ακουστικά βαρηκοΐας και ο Ken με λεύκη – Μια ωδή στη διαφορετικότητα και τη συμπερίληψη
«Επέστρεφε»: Μια έκθεση – αναφορά στον Κ. Π. Καβάφη στην Γεννάδειο Βιβλιοθήκη
«Επέστρεφε»: Μια έκθεση – αναφορά στον Κ. Π. Καβάφη στην Γεννάδειο Βιβλιοθήκη

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του