Έφυγε ο σπουδαίος ζωγράφος Αλέκος Φασιανός

έφυγε-ο-σπουδαίος-ζωγράφος-αλέκος-φασ

Έφυγε απόψε από τη ζωή, σε ηλικία 87 ετών, ο Αλέκος Φασιανός. Ο εμβληματικός ζωγράφος, που σφράγισε με το έργο του την εποχή του, αντιμετώπιζε τα τελευταία χρόνια προβλήματα υγείας.

Ο σπουδαίος Αλέκος Φασιανός άφησε την τελευταία του πνοή σπίτι του, έχοντας στο πλευρό του τη σύζυγό του Μαρίζα και τα δύο τους παιδιά. Η ημερομηνία της κηδείας του δεν έχει ακόμα ανακοινωθεί.

Ποιος ήταν ο Αλέκος Φασιανός

Ο Αλέκος Φασιανός γεννήθηκε στην Αθήνα το 1935. Σπούδασε βιολί στο Ωδείο Αθηνών και ζωγραφική στην ΑΣΚΤ (1955-1960) με τον Γιάννη Μόραλη. Λίγο μετά την πρώτη του ατομική έκθεση στην Αθήνα (1960, γκαλερί Α23), πήγε στο Παρίσι με υποτροφία της γαλλικής κυβέρνησης. Εκεί παρακολούθησε μαθήματα λιθογραφίας στην Ecole des Βeaux-Αrts, κοντά στους Clairin και Dayez (1962-64). Τελικά εγκαταστάθηκε πιο μόνιμα στη γαλλική πρωτεύουσα, όπου έζησε επί 35 χρόνια, κρατώντας πάντως μια στενή και τακτική σχέση με την Ελλάδα.

Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της τέχνης του διαμορφώθηκαν βαθμιαία, στη διάρκεια της διαμονής του στο Παρίσι, όπου είχε την ευκαιρία να εξοικειωθεί, μεταξύ άλλων, με τις μοντέρνες τάσεις της δεκαετίας του 1960. Ωστόσο, σε αντίθεση με άλλους Έλληνες καλλιτέχνες της γενιάς του, δεν συντάχθηκε εμφανώς με τα ευρωπαϊκά πρωτοποριακά ρεύματα της εποχής.

%ce%ad%cf%86%cf%85%ce%b3%ce%b5-%ce%bf-%cf%83%cf%80%ce%bf%cf%85%ce%b4%ce%b1%ce%af%ce%bf%cf%82-%ce%b6%cf%89%ce%b3%cf%81%ce%ac%cf%86%ce%bf%cf%82-%ce%b1%ce%bb%ce%ad%ce%ba%ce%bf%cf%82-%cf%86%ce%b1%cf%830

Παρέμεινε πιστός στην παραστατική ζωγραφική και στις ελληνικές καταβολές του, διατηρώντας μέχρι τέλους το σεβασμό του για κάποια διδάγματα της γενιάς του 30, την αγάπη του για την ελληνική τέχνη (αρχαία, βυζαντινή, λαϊκή), και τους ισχυρούς δεσμούς του με τη βιωμένη εμπειρία του ελληνικού χώρου.

Στα θέματά του κυριαρχεί η ανθρώπινη φιγούρα, η οποία αποδίδεται αρχικά με μια ηθελημένη απλοϊκότητα, αλλά με τον καιρό εξελίσσεται και αποκτά μια κυρίαρχη παρουσία στο χώρο. Τα μοτίβα που κατά καιρούς εμφανίζονται στη ζωγραφική του, τόσο τα καθαρώς ανθρωποκεντρικά (ποδηλάτες, καπνιστές, ερωτικά ζευγάρια, κ.ά) όσο και εκείνα που περιγράφουν αντικείμενα ή χώρους, προέρχονται καταρχήν από μια οικεία καθημερινότητα, η οποία όμως παίρνει μια μυθική διάσταση, ιδίως όταν υπάρχουν και άμεσες αναφορές σε πρόσωπα της ελληνικής μυθολογίας.

Ασχολήθηκε με την εικονογράφηση βιβλίων γνωστών ποιητών και συγγραφέων στην Ελλάδα και τη Γαλλία (των Ελύτη, Ταχτσή, Καβάφη, Aragon, Apollinaire κ.ά.). Έχει επίσης σχεδιάσει αφίσες και γραμματόσημα. Ως σκηνογράφος και ενδυματολόγος συνεργάστηκε με το Εθνικό Θέατρο, το Θέατρο Τέχνης του Καρόλου Κουν και άλλους θιάσους, σε παραστάσεις αρχαίου δράματος και σύγχρονων έργων.

Επίσης έχει εκδόσει δικά του κείμενα, πεζά και ποιητικά. Το 2000 φιλοτέχνησε έργα για το Σταθμό Μεταξουργείο του αθηναϊκού Μετρό. Έχουν γυριστεί τέσσερις ταινίες για το έργο του, από την ελληνική και τη γαλλική τηλεόραση, ενώ κυκλοφορούν αρκετές μονογραφίες του. Το 1999 βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών και το 2010 τιμήθηκε από τη γαλλική κυβέρνηση με το παράσημο της Legion d’Honneur (Officier des Lettres et des Arts).

Παρουσίασε το έργο του σε περισσότερες από 70 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις. Η τελευταία αναδρομική του έκθεση έγινε στην Εθνική Πινακοθήκη (2004), με τίτλο Φασιανός, Μυθολογίες του καθημερινού.

Συμμετείχε επανειλημμένα σε ομαδικές εκθέσεις και διεθνείς διοργανώσεις στην Ελλάδα και σε άλλα μέρη του κόσμου (Μπιενάλε Sao Paulo 1971, Μπιενάλε Βενετίας 1972, Ευρωπάλια, Βρυξέλλες 1982, Μπιενάλε Γραφιστικής Μπάντεν – Μπάντεν 1985, κ. ά.).

Διαβάστε επίσης

Χαροπαλεύει στον «Ευαγγελισμό» γυναίκα που ξυλοκοπήθηκε από τον σύντροφό της

Χαμηλός ο αριθμός κρουσμάτων, πολύ ανησυχητικός ο αριθμός θανάτων

Στην κατάψυξη η χώρα με το νέο κύμα κακοκαιρίας

Σχετικά Άρθρα
Plásmata: Η ψηφιακή έκθεση της Στέγης που δεν πρέπει να χάσεις στο Πεδίον του Άρεως
Plásmata: Η ψηφιακή έκθεση της Στέγης που δεν πρέπει να χάσεις στο Πεδίον του Άρεως
Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος: Ο λόγος που ανακαλεί δωρεά προς το Υπουργείο Πολιτισμού
Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος: Ο λόγος που ανακαλεί δωρεά προς το Υπουργείο Πολιτισμού
Ιστορική στιγμή: Ελλάδα και Βρετανία ξεκινούν συζητήσεις για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα
Ιστορική στιγμή: Ελλάδα και Βρετανία ξεκινούν συζητήσεις για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα
«Κυριακές στην Αθήνα»: Τα μουσεία γιορτάζουν και προσκαλούν μικρούς και μεγάλους σε δωρεάν δράσεις
«Κυριακές στην Αθήνα»: Τα μουσεία γιορτάζουν και προσκαλούν μικρούς και μεγάλους σε δωρεάν δράσεις
Η Barbie με ακουστικά βαρηκοΐας και ο Ken με λεύκη - Μια ωδή στη διαφορετικότητα και τη συμπερίληψη
Η Barbie με ακουστικά βαρηκοΐας και ο Ken με λεύκη – Μια ωδή στη διαφορετικότητα και τη συμπερίληψη
«Επέστρεφε»: Μια έκθεση – αναφορά στον Κ. Π. Καβάφη στην Γεννάδειο Βιβλιοθήκη
«Επέστρεφε»: Μια έκθεση – αναφορά στον Κ. Π. Καβάφη στην Γεννάδειο Βιβλιοθήκη

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του