Αποστολή στο αρχαίο Δίον: Στόχος η εξεύρεση της κλεμμένης ύδραυλης

Μια μέρα στις παρυφές του Ολύμπου, είναι η ιδανική αφορμή για να μάθουν τα παιδιά ένα κομμάτι από την ιστορία των θεών και των ανθρώπων της μακρινής εκείνης εποχής, όπου οι θεοί του Ολύμπου μεσουρανούσαν στο βουνό τους. Και μάλιστα μέσα από υπέροχες δράσεις εξερεύνησης και ανακάλυψης που πυροδοτούν το ενδιαφέρον και εξάπτουν τη φαντασία.

%ce%b1%cf%80%ce%bf%cf%83%cf%84%ce%bf%ce%bb%ce%ae-%cf%83%cf%84%ce%bf-%ce%b1%cf%81%cf%87%ce%b1%ce%af%ce%bf-%ce%b4%ce%af%ce%bf%ce%bd-%cf%83%cf%84%cf%8c%cf%87%ce%bf%cf%82-%ce%b7-%ce%b5%ce%be%ce%b5%cf%8d0

Το ραντεβού δίνεται έξω από το Λευκό Πύργο στη Θεσσαλονίκη, όλη η ομάδα των μικρών εξερευνητών συγκεντρώνεται και η αποστολή ξεκινά. Ο αρχαιολογικός χώρος του Δίον είναι ο τόπος δράσης και τα παιδιά αφότου φτάσουν, με έναν μαγικό και μάλλον απροσδόκητο τρόπο, θα γίνουν οι πρωταγωνιστές μιας ιστορίας που θα τα μεταφέρει περίτεχνα στο παρελθόν, κάνοντάς τα κοινωνούς μιας μικρής περιπέτειας ανακάλυψης ενός αρχαίου οργάνου.

%ce%b1%cf%80%ce%bf%cf%83%cf%84%ce%bf%ce%bb%ce%ae-%cf%83%cf%84%ce%bf-%ce%b1%cf%81%cf%87%ce%b1%ce%af%ce%bf-%ce%b4%ce%af%ce%bf%ce%bd-%cf%83%cf%84%cf%8c%cf%87%ce%bf%cf%82-%ce%b7-%ce%b5%ce%be%ce%b5%cf%8d2

Μέσα από μια βιωματική δράση και χάρη στο διαγωνισμό COSMOTE TV: Τα παιδιά ταξιδεύουν στην Ιστορία με το COSMOTE HISTORY, μεταβαίνουν στη σπουδαιότερη ιερή πόλη των Μακεδόνων, το Δίον και ξεναγούνται στα Ιερά της Δήμητρας, του Δία, της Ίσιδας-Τύχης και του Διονύσου. Ο λόγος όμως διττός.

%ce%b1%cf%80%ce%bf%cf%83%cf%84%ce%bf%ce%bb%ce%ae-%cf%83%cf%84%ce%bf-%ce%b1%cf%81%cf%87%ce%b1%ce%af%ce%bf-%ce%b4%ce%af%ce%bf%ce%bd-%cf%83%cf%84%cf%8c%cf%87%ce%bf%cf%82-%ce%b7-%ce%b5%ce%be%ce%b5%cf%8d4

Δεν πρόκειται για μια απλή ξενάγηση για τα παιδιά, αλλά για τη συμμετοχή τους σε κάτι πιο σπουδαίο, αφού φαίνεται πως βρέθηκαν στο συγκεκριμένο τόπο, τη σωστή χρονική στιγμή. Τη στιγμή, που κατά την παράσταση στο Ωδείον έγινε η κλοπή της ύδραυλις, του πρώτου μουσικού οργάνου του είδους του, το οποίο και χρησιμοποιούσε νερό για να λειτουργήσει. Τα παιδιά, βοήθησαν σε όλη τη δράση ανέρευσης του αρχαίου οργάνου, αλλά είχαν μαζί τους και δύο καταπληκτικές βοηθούς.

%ce%b1%cf%80%ce%bf%cf%83%cf%84%ce%bf%ce%bb%ce%ae-%cf%83%cf%84%ce%bf-%ce%b1%cf%81%cf%87%ce%b1%ce%af%ce%bf-%ce%b4%ce%af%ce%bf%ce%bd-%cf%83%cf%84%cf%8c%cf%87%ce%bf%cf%82-%ce%b7-%ce%b5%ce%be%ce%b5%cf%8d6

Την Περσεφόνη και την Ευτέρπη, που μέσα από την καθημερινότητά τους στην ιερή πόλη του Δίον, έδειξαν στα παιδιά πώς ζητούν τη βοήθεια των θεών για οτιδήποτε θελήσουν.

%ce%b1%cf%80%ce%bf%cf%83%cf%84%ce%bf%ce%bb%ce%ae-%cf%83%cf%84%ce%bf-%ce%b1%cf%81%cf%87%ce%b1%ce%af%ce%bf-%ce%b4%ce%af%ce%bf%ce%bd-%cf%83%cf%84%cf%8c%cf%87%ce%bf%cf%82-%ce%b7-%ce%b5%ce%be%ce%b5%cf%8d8

%ce%b1%cf%80%ce%bf%cf%83%cf%84%ce%bf%ce%bb%ce%ae-%cf%83%cf%84%ce%bf-%ce%b1%cf%81%cf%87%ce%b1%ce%af%ce%bf-%ce%b4%ce%af%ce%bf%ce%bd-%cf%83%cf%84%cf%8c%cf%87%ce%bf%cf%82-%ce%b7-%ce%b5%ce%be%ce%b5%cf%8d10

Πήγαν λοιπόν μαζί με τα παιδιά για επικλήσεις και δεήσεις στα ιερά των θεών, τους έφτιαξαν περίτεχνα τάματα (τα παιδιά κατάλαβαν μέσα από την εμπειρία τους πόσο μοιάζουν με τα αντίστοιχα που προσφέρονται σήμερα στους Αγίους) και μοιράστηκαν μαζί τους μια μέρα από τη ζωή τους, στο μακρινό 1ο αιώνα π.Χ.

%ce%b1%cf%80%ce%bf%cf%83%cf%84%ce%bf%ce%bb%ce%ae-%cf%83%cf%84%ce%bf-%ce%b1%cf%81%cf%87%ce%b1%ce%af%ce%bf-%ce%b4%ce%af%ce%bf%ce%bd-%cf%83%cf%84%cf%8c%cf%87%ce%bf%cf%82-%ce%b7-%ce%b5%ce%be%ce%b5%cf%8d12

Όσο για το μουσικό όργανο, η έκπληξη των παιδιών αυτήν τη φανταστική μέρα ολοκληρώθηκε στο αρχαιολογικό μουσείο του Δίον, όπου βέβαια τους οδήγησε η διάθεση να να ανακαλύψουν, πού μπορεί να έχουν κρύψει το μουσικό όργανο αυτοί που το εξαφάνισαν από το Ωδείο.

%ce%b1%cf%80%ce%bf%cf%83%cf%84%ce%bf%ce%bb%ce%ae-%cf%83%cf%84%ce%bf-%ce%b1%cf%81%cf%87%ce%b1%ce%af%ce%bf-%ce%b4%ce%af%ce%bf%ce%bd-%cf%83%cf%84%cf%8c%cf%87%ce%bf%cf%82-%ce%b7-%ce%b5%ce%be%ce%b5%cf%8d14

Η ύδραυλις του Κτησιβίου

(το πρώτο πληκτροφόρο μουσικό όργανο της ιστορίας)

Πρόκειται για το πρώτο παγκοσμίως πληκτροφόρο μουσικό όργανο που εφηύρε ο Κτησίβιος τον 3ο αι. π.Χ.

Αποτελούνταν από α) δύο αντλίες παροχής αέρα (τύπου εμβόλου-κυλίνδρου), β) τον “πνιγέα” για τη διατήρηση σταθερής πίεσης αέρα, γ) το πληκτρολόγιο, και δ) τους μουσικούς αυλούς. Οι κύλινδροι ήταν τοποθετημένοι εκατέρωθεν του “πνιγέα” και διέθεταν αντεπίστροφες βαλβίδες που ελέγχονταν αυτόματα από δύο ορειχάλκινα δελφίνια, ενώ τα έμβολά τους κινούνταν παλινδρομικά με τη βοήθεια χειρομοχλών. Ο πνιγέας αποτελούνταν από ένα κυλινδρικό δοχείο με νερό εντός του οποίου ήταν βυθισμένη και πακτωμένη σε μικρή απόσταση από τον πυθμένα μια ανάστροφη χοάνη. Στη χοάνη συνέκλιναν οι δύο αγωγοί παροχής αέρα των κυλίνδρων ενώ ένας άλλος αγωγός οδηγούσε τον αέρα με σταθερή πίεση στο συλλέκτη του πληκτρολογίου (καθότι ο πλεονάζων αέρας διέφευγε από τον πυθμένα της χοάνης και έτσι εξασφαλιζόταν η σταθερότητα των μουσικών φθόγγων που εξαρτιόνταν πλέον μόνο από το μήκος των αυλών).

%ce%b1%cf%80%ce%bf%cf%83%cf%84%ce%bf%ce%bb%ce%ae-%cf%83%cf%84%ce%bf-%ce%b1%cf%81%cf%87%ce%b1%ce%af%ce%bf-%ce%b4%ce%af%ce%bf%ce%bd-%cf%83%cf%84%cf%8c%cf%87%ce%bf%cf%82-%ce%b7-%ce%b5%ce%be%ce%b5%cf%8d16

Το πληκτρολόγιο της ανακατασκευασμένης υδραύλεως αποτελείται από 24 πλήκτρα που ελέγχουν ισάριθμες ορειχάλκινες βαλβίδες παροχής αέρα σε 24 ανισομήκεις αυλούς (όπως η ύδραυλις του Δίου) οι οποίοι παράγουν δύο πλήρεις οκτάβες εξαιρετικής ακουστικότητας. Η επαναφορά των πλήκτρων-βαλβίδων επιτυγχάνεται με τη βοήθεια ελαστικών ράβδων από σφενδάμι.

Η ύδραυλις αποτελεί τον πρόγονο του σύγχρονου εκκλησιαστικού οργάνου.

Σχετικά Άρθρα
Ελένη Ταπτά: Ατομική έκθεση ζωγραφικής στην Amalias 36
Ελένη Ταπτά: Ατομική έκθεση ζωγραφικής στην Amalias 36
«Σημείο φυγής… στο κόκκινο»: Η έκθεση της Άννας Τσαπάρα θα σας ταξιδέψει
«Σημείο φυγής… στο κόκκινο»: Η έκθεση της Άννας Τσαπάρα θα σας ταξιδέψει
%ce%ad%ce%ba%ce%b8%ce%b5%cf%83%ce%b7-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%cf%80%cf%81%cf%89%cf%84%ce%bf%cf%80%cf%8c%cf%81%ce%b5%cf%82-%ce%b3%cf%85%ce%bd%ce%b1%ce%af%ce%ba%ce%b5%cf%82-%cf%86%cf%89%cf%84%ce%bf%ce%b30
Έκθεση για πρωτοπόρες γυναίκες φωτογράφους στο Λονδίνο
«Ανάμεσα»: Η Αλεξάνδρα Μπαρή παρουσιάζει την τέταρτη ατομική της έκθεση στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
«Ανάμεσα»: Η Αλεξάνδρα Μπαρή παρουσιάζει την τέταρτη ατομική της έκθεση στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
«100 χρόνια Γιώργος Χατζηνίκος» στη Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη»
«100 χρόνια Γιώργος Χατζηνίκος» στη Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη»
"Youjin Um": Αναζητήσεις στην Ύλη
“Youjin Um”: Αναζητήσεις στην Ύλη

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του