Αρχική > Featured > 4 λόγοι για να δείτε την «Καθαρή Πόλη»- Την παράσταση που οι μετανάστριες καθαρίστριες της Αθήνας αποκτούν ονοματεπώνυμο
4-%ce%bb%cf%8c%ce%b3%ce%bf%ce%b9-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%ce%bd%ce%b1-%ce%b4%ce%b5%ce%af%cf%84%ce%b5-%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%ba%ce%b1%ce%b8%ce%b1%cf%81%ce%ae-%cf%80%cf%8c%ce%bb%ce%b7-%cf%840

4 λόγοι για να δείτε την «Καθαρή Πόλη»- Την παράσταση που οι μετανάστριες καθαρίστριες της Αθήνας αποκτούν ονοματεπώνυμο

Από καθηγήτριες πανεπιστημίου μέχρι αρχιτεκτόνισσες στις χώρες καταγωγής τους, μητέρες και αγωνίστριες. Γυναίκες που θυσιάζονται για τις οικογένειές τους, άλλες μακριά από αυτές, άλλες μ’ αυτές, άλλες χωρισμένες, με παιδιά ενήλικα και ανήλικα.

Τις γυναίκες αυτές οι περισσότεροι Αθηναίοι τις γνωρίζουμε καλά. Η πλειοψηφία τις βάζαμε προ κρίσης στα σπίτια μας, άλλοι -πιο τυχεροί- τις βάζουν ακόμη και μας «έλυναν» τα χέρια. Μας καθαρίζουν, φροντίζουν για την ανεξαρτησία μας, ώστε να μην γινόμαστε δούλοι του ξεσκονόπανου, του σιδερώματος και της σφουγγαρίστρας. Λειτουργούν πάνω μας σαν το πιο καλό αγχολυτικό. Ξέρουν πολύ καλά τις παραξενιές μας, αλλά και τις κρυφές μας συνήθειες, «εισβάλλουν» στον ιδιωτικό μας χώρο πιο πολύ από τον καθένα. Μας ξέρουν, γιατί έχουν κάνει την ψυχική ανατομία μας μέσα στα ίδια μας τα σπίτια….

Αυτές, λοιπόν, οι καθαρίστριες της ζωής μας απέκτησαν ονοματεπώνυμο στην παράσταση «Καθαρή Πόλη», την πιο πολυταξιδεμένη θεατρική παράσταση του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου, που από το 2016 έχει «καθαρίσει» σημαντικές θεατρικές σκηνές σε όλη την Ευρώπη, που έρχεται για λίγες μέρες στις οθόνες μας στο YouTube Channel του Ιδρύματος Ωνάση. 

Εμείς είδαμε την παράσταση όταν αυτή πρωτοπαρουσιάστηκε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση το 2016 και σας την προτείνουμε ανεπιφύλακτα για τους εξής λόγους!

  1. Γιατί οι γυναίκες αυτές δε δίστασαν να ανέβουν στο σανίδι, να διασταυρώσουν τα νήματα της σκληρής τους ζωής η μία με την άλλη και να τα επικοινωνήσουν σ’ εμάς με τρόπο μοναδικό. Δε δίστασαν να τσαλακωθούν μπροστά μας, να δακρύσουν για τα παιδιά τους, να κοκορευτούν γι΄αυτά, να βγάλουν τη δική τους πικρία για τον ρατσισμό που βίωσαν και βιώνουν, αλλά και για την ελληνική γραφειοκρατία που ακόμη και σήμερα τόσο τους ταλαιπωρεί.
  2. Για τις συγκλονιστικές εμπειρίες τους που πήραν σάρκα κι οστά. Ακούσαμε πως με πόνο ψυχής η Βουλγάρα Ροσίτσα αποφάσισε να «γίνει» ο άντρας της οικογένειάς της και να επιβιβαστεί στο λεωφορείο για Ελλάδα, βλέποντας τον γιο της να σπαράζει, καθώς τον άφηνε πίσω. «Εμείς δεν θέλαμε λεφτά, θέλαμε εσένα, τη μητέρα μας κοντά μας»… άκουσε να της λένε λίγα χρόνια αργότερα. Γνωρίσαμε και την εντυπωσιακή νοτιοαφρικανή Μέιμπελ που έχει ζήσει στο πετσί της το απαρτχάιντ και η κόρη της πλέον αγωνίζεται στην Εθνική Ομάδα Μπάσκετ της Ελλάδας. Μάθαμε πως μία από τις κυρίες που δούλευε της έδωσε να πιει νερό σε πλαστικό ποτήρι, επειδή τη σιχαινόταν, αλλά και ότι φοβόταν για πολύ καιρό να βγει έξω από το σπίτι της στον Άγιο Παντελεήμονα για να μη φάει ξύλο από τους Χρυσαυγίτες. Μας συστήθηκε και η τσαχπίνα φιλιππινέζα αρχιτεκτόνισα Φρέντα που έχει ένα 6χρονο γιο με ρουμανικό διαβατήριο (λόγω του πατέρα του). Ο μικρός αυτοαποκαλείται Ελληνάκι, αλλά δεν μπορεί ακόμη να πάρει την Ελληνική Ιθαγένεια, μολονότι γεννήθηκε εδώ… Πηγαίνει και σ΄ ένα άθλιο δημοτικό στην Κυψέλη που οι δάσκαλοι καπνίζουν μέσα στην τάξη. Παρούσα και η αριστοκρατική Ντρίτα, μία καθηγήτρια πανεπιστημίου από την Αλβανία και απολυμένη καθαρίστρια του Εθνικού Θεάτρου της Ελλάδας που μας αποκάλυψε πως είναι η μητέρα του σκηνοθέτη Ένκε Φεζολάρι. Εξομολογήθηκε, μάλιστα, πως όταν πέρασε στην πρώτη φάση επιλογής ηθοποιών στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, πίστεψε πως τον λυπήθηκαν που ήταν… Αλβανάκι! Και τέλος, η Μολδαβή Βαλεντίνα, μία γυναίκα με υπέροχη φωνή, πρώην τραγουδίστρια, που δεν θα εγκατέλειπε για τίποτα πλέον την Ελλάδα.
  3. Γιατί και οι πέντε τους ήταν υπέροχες. Γι΄ αυτό μετουσιώθηκαν στα μάτια μας σε σούπερ ηρωίδες της καθημερινότητας, γι΄αυτό τις θαυμάσαμε, γι΄αυτό ζηλέψαμε την ψυχική τους δύναμη, την αντοχή και το πείσμα τους. Γι΄αυτό και τις χαρήκαμε τόσο, όταν στο τέλος της παράστασης έριξαν τις ζεϊμπεκιές τους και ξέσπασαν υπό τους ήχους του «Δεν πάω πουθενά» του Βασίλη Καρρά που τραγούδησε μοναδικά η Βαλεντίνα.
  4. Ο Ανέστης Αζάς και ο Πρόδρομος Τσινικόρης δημιούργησαν ένα απολαυστικό, έντονα συγκινησιακό και σχεδόν καθαρτικό «θέατρο της πραγματικότητας». Άντλησαν το υλικό τους από τις προσωπικές μαρτυρίες των πέντε αυτών γυναικών, έφεραν αυτές τις ίδιες στο επίκεντρο της θεατρικής αφήγησης και προσπάθησαν μέσω αυτών να διερευνήσουν την έννοια του «καθαρού» ως πυλώνα της ρατσιστικής ιδεολογίας, αλλά και για τον κίνδυνο του ανερχόμενου φασισμού και σ΄ έναν ικανοποιητικό βαθμό το κατάφεραν, διατηρώντας ταυτόχρονα μία αξιοθαύμαστη ισορροπία στις αφηγήσεις τους, έτσι ώστε αυτές να μην κατρακυλήσουν στο μελό ή στο στεγνό καταγγελτικό λόγο.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία & δραματουργία: Ανέστης Αζάς, Πρόδρομος Τσινικόρης

Δραματουργική συνεργασία & έρευνα: Μαργαρίτα Τσώμου

Σκηνογραφία & Ενδυματολογία: Ελένη Στρούλια

Φωτισμοί: Ελίζα Αλεξανδροπούλου

Μουσική: Παναγιώτης Μανουηλίδης

Βίντεο: Νίκος Πάστρας

Εμφανίζεται στα βίντεο: Νέλλη Καμπούρη

Κατασκευή Κούκλας: Γιάννης Κατρανίτσας

Βοηθοί σκηνοθέτη: Ιωάννα Βαλσαμίδου και Λιάνα Ταουσιάνη

Βοηθός Σκηνογράφου & Ενδυματολόγου: Ζαΐρα Φαληρέα

Διεύθυνση Παραγωγής: Βασίλης Χρυσανθόπουλος

Πρωταγωνιστούν: Mabel Mosana, Rositsa Pandalieva, Fredalyn Resurreccion, Drita Shehi, Valentina Ursache

Η παράσταση θα είναι διαθέσιμη έως τις 5 Δεκεμβρίου.

4-%ce%bb%cf%8c%ce%b3%ce%bf%ce%b9-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%ce%bd%ce%b1-%ce%b4%ce%b5%ce%af%cf%84%ce%b5-%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%ba%ce%b1%ce%b8%ce%b1%cf%81%ce%ae-%cf%80%cf%8c%ce%bb%ce%b7-%cf%840 4-%ce%bb%cf%8c%ce%b3%ce%bf%ce%b9-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%ce%bd%ce%b1-%ce%b4%ce%b5%ce%af%cf%84%ce%b5-%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%ba%ce%b1%ce%b8%ce%b1%cf%81%ce%ae-%cf%80%cf%8c%ce%bb%ce%b7-%cf%842

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του 4-%ce%bb%cf%8c%ce%b3%ce%bf%ce%b9-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%ce%bd%ce%b1-%ce%b4%ce%b5%ce%af%cf%84%ce%b5-%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%ba%ce%b1%ce%b8%ce%b1%cf%81%ce%ae-%cf%80%cf%8c%ce%bb%ce%b7-%cf%844